Xatral (Alfuzosin) Nedir? Ne İçin Kullanılır?

Xatral,  prostat büyümesi tedavisinde kullanılan ilaçlardan biridir. Prostat büyümesi yaşlı erkeklerde sık görülen sorunlardan biridir. Alfa 1 blokörler isimli ilaç grubunda yer alır. Yuvarlak şekilli, üç katlı, iki sarı tabaka arasında beyaz tabakası bulunan bir tablettir. Etken medde alfuzosin hidroklorür adı verilen maddedir. Her bir tabletin içinde 10 mg etken madde bulunmaktadır. Etkisini prostat ve mesane boyunda yer alan düz kasları gevşeterek gösterir. Bu sayede prostat gevşer ve içerisinden idrar geçişi kolaylaşır. Böylece prostat büyümesi olan kişiler daha kolay idrar yapar.

Xatral İçerisinde Ne Bulunur?

İlacın etken maddesi affuzosin hirokorür adı verilen maddedir. İlaç içinde, bunun dışında bazı yardımcı maddeler de bulunur. İlaçta 10 mg Mannitol,  Hipromelloz, Mikrokristalize selüloz, Kolloidalhidrate silika, Etil selüloz 20, Povidon, Magnezyum stearat, Hidrojene hint yağı ve Sarı demir oksit (E172) bileşenleri yardımcı madde olarak bulunmaktadır. İlaç çocukların erişemeyeceği noktalarda ve ambalajından çıkarılmadan saklanmalıdır. Ayrıca saklandığı ortamın sıcaklığının 25 derece altında olması da önemlidir.

Xatral Ne İçin Kullanılır?

Prostat büyümesinin tıbbi tedavisinde kullanılan bir ilaçtır. Yani bir prostat ilaçları arasında yer alan bir ilaçtır. Prostat bezinin erkeklerde olması gerekenden daha fazla büyümesi olan ve iyi huylu prostat büyümesi adı verilen hastalıkta şikayetlerin azaltılması amacıyla kullanılır. İyi huylu prostat büyümesinde görülen acil idrar yapma hissi, idrar yaparken yanma, idrar yapmada zorluk, idrar akım hızında azalma ve gece uykuda idrara çıkma ihtiyacı gibi belirtileri ortadan kaldırmak amacıyla kullanılmaktadır.

Etkisini Nasıl Gösterir?

İlaç prostat bezinde  ve idrar kesesinin (mesane) boyun bölgesinde bulunan düz kasların gevşemesini sağlar. Bu kasların gevşemesine bağlı olarak, idrar yapma ile ilgili şikayetler azalır ya da ortadan kalkar. Ancak ilaç doktor kontrolünde reçete edilir. Doktorun yapacağı muayene ve testler sonucunda prostat bezinde iyi huylu bir büyüme tanısı konur. Şikayetlerin derecesine göre ilaç ya da ameliyat tedavisine karar verilir.

Xatral Nasıl Kullanılır?

İlacının yetişkin erkeklerde kullanılması önerilmektedir.  İlacın kullanım dozu ve hangi dozda alınması gerektiği doktor tarafından belirtilir. Olağan kullanımda ilaç genellikle her gün akşam yemeğinden sonra 1 tablet olarak alınmaktadır.

İlacın tok karnına alınması önerilmektedir. Ayrıca ilacın ağız yoluyla alınması gerekir. İlacı yutmadan önce ısırma, parçalara bölme, çiğneme, ezme ve toz haline getirme yanlış bir davranıştır.  Bu durumda ilaçta uygunsuz emilim yaşanabilir. Tabletin bir  bardak su ile bütün olarak yutulması gerekir. Bu ilaç yaşlılarda doz ayarlaması gerektirmeden doktorun önerdiği dozlarda kullanılabilir.

Xatral Kullananlar Nelere Dikkat Etmeli?

Xatral kullanımında bazı hususlara dikkat etmek gerekir. Bunlar şöyle sıralanabilir;

• Göğüs ağrısı, anormal düşük tansiyon, kalp yetmezliği ve EKG’de QT uzaması gibi kalp problemleri
  • Yüksek tansiyon tedavisinde farklı ilaçların düzenli olarak kullanımında Xatral sonrası baş dönmesi, güçsüzlük ve terleme hissi olabilir. Bu durumda belirtiler geçene kadar hastanın sırt üstü uzanması istenir.
  • Kalp hastalığı ve hipertansiyon ilaçları kullanılıyorsa Xatral sonrası tansiyonda belirgin düşme olabilir.
  • Daha önce Alfa-1 blokerler ilaç grubundan veya kalp hastalıklarında damar genişlemesi yapan ilaç  kullandıysanız,  ilaç kullanımı sonrası ayağa kaktığınızda baş dönmesi ve göz kararması yaşayabilirsiniz. Bu durumu doktorunuza bildirmeniz gerekir.
  • Böbrek ve karaciğer bozukluğu olanlarda düzenli kan tahlilleriyle bu organlar izlenmelidir.
  • Genel anestezi altında bir cerrahi işlem veya diş tedavisi yapılacaksa, doktora Xatral kullandığınızı belirtmelisiniz. Böyle durumlarda kan basıncının düşmemesi için işlemden 1 gün önce Xatral kullanımı kesilmelidir.
  • Katarakt ameliyatı olacak olan hastalar Xatral kullandığını göz doktoruna ameliyat öncesi bildirmelidir.

İlacın alınması sırasında alkol tüketilmemelidir. Alkolle birlikte tüketilirse baş dönmesi ve güçsüzlük hissi oluşturabilir.

Bazı ilaçlarla birlikte Xatral kullanımı önerilmemektedir. Bu ilaçlar Xatral etkisini değiştirebilir ve istenmeyen bazı yan etkilere yol açabilir. Bu ilaçlar şöyle sıralanabilir;

• Xatral gibi Alfa 1 blokerler ilaç grubuna dahil olan diğer ilaçlar
  • Yüksek tansiyon tedavisinde kullanılan ilaçlar
  • Xatral’ın vücutta parçalanmasını sağlayan ve karaciğer enzimini etkileyen ilaçlar
  • Rifampin, Nitrat, Rİtonavir etken maddelerini barındıran ilaçlarla kullanılmamalıdır.

Kimler Xatral Kullanmamalı?

Bazı durumlarda bu ilacın kullanımı sakıncalı olarak görülmektedir. Aşağıdaki durumlarda Xatral kullanmaması önerilmektedir;

• Xatral içinde yer alan etken madde alfuzosin hidroklorür ya da diğer yardımcı maddelerden birine karşı alerjisi olanlar
  • Karaciğerin çalışmasında çok ileri boyutta bir bozukluk bulunanlar
  • Oturma veya yatma sırasında ani ayağa kalkıldığında baş dönmesi, göz kararması gibi durumlar yaşayanlar
  • Bağırsak tıkanması olanlar
  • Doksazosin, indoramin, prazosin, terazosin, tamsulosin veya fenoksibenzamin gibi Alfal-bloker grubu başka bir ilaç kullananlar Xatral kullanmamalıdır.

Bu ilacı yetişkin erkekler kullanmalıdır. Bu yüzden 18 yaşından küçüklere reçete edilmeyen ve bu yaşlarda kullanımı önerilmeyen  bir ilaçtır. Ayrıca bu ilaç kadınların kullanımı için de uygun değildir. Sadece erkek hastalar için reçete edilen bir ilaçtır.

Emzirme ve Hamilelik Döneminde Kullanımı Nasıldır?

Xatral erkek hastaların kullanımı için geliştirilen bir ilaç türüdür.  Bu yüzden kadınlara reçete edilmez.  Yani emzirme ve hamilelik döneminde olan anne adayları için kullanımına yönelik bir yorum yapmaya gerek yoktur.

Xatral  Yan Etkileri Nelerdir?

Yan etkileri etken maddelere ve diğer maddelere karşı duyarlı olan kişilerde ortaya çıkabilir.  Bu yan etkiler ortaya çıktığı anda hemen en yakın acil servise başvurmak ve en kısa sürede hastanın doktora bilgi vermek doğru olacaktır.

Xatral alerjisinin belirtileri

• Zor ve hırıltılı nefes almaya başlama
  • Yüz, boğaz ya da dil bölgesinde yutma ve nefes almayı zorlaştıracak şişliklerin oluşması
  • Vücudun bazı bölgelerinde yağın kaşıntı ile birlikte deride kızarıklık ve döküntü oluşması
  • Daha evvel kalp damar hastalığı olan kişilerde göğüs ağrısı başladıysa bu durum Xatral alerjiniz olduğunu gösterir. Bu durumlar olduğunda hemen ilaç kesilmeli ve bir sağlık kuruluşuna başvurulmalıdır.

Yaygın görülen Xatral yan etkileri

• Baş ağrısı ve karın ağrısı
  • Uyuşukluk ve sersemlik hissi başlaması
  • Hastanın genel durumunu iyi hissetmemesi
  • Hazımsızlık ve bulantı şikayetleri
  • Güçten düşme ve keyifsiz hissetme

Yaygın olmayan yan etkiler

• Denge kaybı ve göz kararmasıyla ortaya çıkan geçici sersemlik
  • Otururken veya yatarken ayağa kalkıldığında göz kararması ve baş dönmesi
  • Baygınlık ve kalbin normalden daha hızlı atmaya başlaması
  • Ateş basma şikayetleri
  • Burunda akıntı, tıkanıklık, kaşıntı ve hapşırma başlaması
  • İshal ve ağızda kuruluk
  • Ciltte döküntü, kaşıntı ve kızarıklık oluşması
  • Kol ve bacaklarda su tutulmasına bağlı şişme
  • Göğüste ağrı

Çok seyrek görülen yan etkiler

• Daha önce koroner arter hastalığı olan kişilerde göğüste ağrı
  • Yüz, dil, boğaz bölgelerinde yutma ve nefes alma zorluğu oluşturan şişmeler
  • Kurdeşen oluşumu

Sıklığı bilinmeyen yan etkiler

• Kusma
  • Cinsel uyarı olmadan cinsel organın ağrılı sertleşmesi
  • Karaciğer hücrelerinde zedelenme
  • Safra akımına bağlı karaciğer problemleri
  • Katarakt ameliyatında göz merceğini yerine tam oturmaması
  • Düşük kan pulcuğu sayısı
  • Diş eti ve burunda kanama
  • Ciltte çürüme, morarma ve kesikleri uzun süre kanaması
  • Kalpte bazı ritim bozuklukları görülmesi
  • Düşük beyaz kan hücresi sayısı olması gibi durumlardır.

Xatral Fiyatı Nedir?

XATRAL XL 10 mg 30 tablet 2021 fiyatı  31.89 TL olarak belirlenmiştir.  Reçeteli olarak bu fiyattan eczanelerden satın alınabilir.