Testis Muayenesi Nasıl Yapılır?

Testis muayenesi oldukça önemli bir muayenedir. Erkeklerin arada bir testislerini elleri ile muayene etmesi gerekir. Çünkü olası bir testis kanseri böylece henüz erken evrede iken fark edilebilir.Testis kanseri, tedavi olasılığı oldukça yüksek olan bir hastalıktır. Testis kanserinde tedaviye giden ilk
adım, hastalığın erken teşhisidir. Testis kanserinin erken teşhisinde de en önemli husus, kişinin kendi testisini düzenli olarak en azından ayda bir kez olmak kaydıyla muayene etmesidir.

Testis Muayenesi Nasıl Yapılır?

Testis muayenesinin iki şekli vardır. Bunlar ya bir üroloji uzmanı tarafından yapılan muayene, diğeri ise kişinin kendi kendine yaptığı testis muayenesidir. Testisler normalde iki tanedir. Vücudun dışında, skrotum adı verilen torbaların içinde bulunur. Bazen testislerden biri ya da her ikisi torbaya inmemiş de olabilir. Bu durum çocukluk yaşlarında fark edilir edilmez, testisler mutlaka tedavi ile torbaya indirilmelidir. Genellikle sol testis sağ testise göre biraz daha aşağıdadır.

Hendi Kendine Testis Muayenesi Nasıl Yapılır?

Erkelerin en azından ayda bir kere testislerini muayene etmeleri önerilir. Kendi kendine testis muayenesi, sıcak bir ortamda yapılmalıdır. Soğuk bir ortamda yapılması uygun değildir. Özellikle banyo veya duştan sonra muayene yapılması daha iyi olur. Çünkü testis torbalarının derisi yumuşar ve gevşer. Böylece muayene kolaylaşır. Muayenenin bir ayna karşısında yapılması önerilir.

Her bir testis ayrı ayrı muayene edilmelidir. Muayene sırasında orta parmaklar testisin altında, başparmak ise testisin üstünde olmalı ve parmaklar arasında testis çok nazik bir şekilde çevrilmelidir.  Bir testis diğerinden hafifçe büyük olabilir.  Özellikle sağ testis sola göre daha büyüktür. Bu normal bir durumdur.

Testis Muayenesi Sırasında Nelere Dikkat Edilmelidir?

Muayene sırasında, testisin üzerinde yumru, kitle ya da sertlik olup olmadığına dikkat edilmelidir. Testis tümörü genellikle testiste ağrısız bir büyümeye neden olur. Testis iltihabı olan orşit hastalığında ise büyüme ağrılıdır. Testis torbasında su toplanmasına hidrosel denir. Hidroselde de ağrısız bir büyüme olur.

Muayene sırasında testiste, bir önceki muayeneye göre büyüme, sertleşme  ve değişme olup olmadığına bakılmalıdır.

Testisin arka tarafında ve testise yapışık, spermi taşıyan ve biriktiren yumuşak kıvamda bir yapı bulunmaktadır. Bu yapıya epididim adı verilir. Epididimin başı ve kuyruğu bulunmaktadır. Başı bir nohut büyüklüğünde hissedilir. Bunların haricinde epididimde ele gelen kitle olup olmadığı kontrol edilmelidir. epididim iltihabına epididimit denir. Epididimitte testiste ağrı olur.

Testis torbasında herhangi bir kızarıklık ve şişlik olup olmadığı kontrol edilmelidir.

Bazen testis torbasının görünümü, içeride solucan varmış gibidir. Genişlemiş damarlardan dolayı bu görünüm oluşur. Bu durum varikosel denilen hastalığın belirtisidir.

Doktora Başvurulması Gereken Durumlar Nelerdir?

Aşağıdaki durumlarda mutlaka doktora başvurulmalıdır. Bunlar;

Testislerin birinde ele gelen kitle, yumru ya da şişlik
Testislerin birinde ağrılı ya da ağrısız büyüme
Testis torbasında dolgunluk hissi veya büyüme
Testislerde ağrı

Testis Hastalıklarına Hangi Doktor Bakar?

Testis hastalıkları üroloji bölümünün ilgi alanına girmektedir. Üroloji doktoru ya da ürolog, testis kanseri, testis iltihabı gibi hastalıkların tanı ve tedavisi konusunda uzman kişilerdir.