Mesane Botoksu Nedir? Neden Yapılır?

Mesane botoksu, mesanenin bazı hastalıklarının tedavisinde kullanılan bir tedavi yöntemidir. İşlem, mesane (idrar kesesi) duvarını oluşturan kas tabakasının içine, botulinum toksininin özel bir iğne ile enjekte edilmesi şeklinde uygulanır. Mesane botoksu, özellikle aşırı aktif mesane sendromu adı verilen ve acil idrar yapma ihtiyacı, sık idrara çıkma ve idrar kaçırma gibi belirtilerle kendini gösteren bozukluğun tedavisinde kullanılmaktadır. Mesanenin duvarına enjekte edilen botulinum toksini, aşırı aktif mesaneye neden olan mesane kaslarındaki kasılmaları azaltır.

Mesane Botoksu Neden Yapılır?

Mesane botoks uygulaması, aşırı aktif mesane sendromu adı verilen durumda diğer tedavi seçenekleri ile tedaviye cevap alınamadığında yapılır. Aşırı aktif mesane, sık sık idrara çıkma, aniden gelen acil idrar yapma isteği, tuvalete yetişemeden idrar kaçırma gibi belirtileri olan ve yaşam kalitesini olumsuz etkileyen aktif mesane, daha çok 30-60 yaş arasındaki kadınlarda görülür. Botoks, mesane sinirleri ile mesane kasları arasındaki noktada etkili olarak geçici felç yapar.

Mesaneye botoks uygulaması, mesane çıkışında bulunan ve idrarı tutmaya yarayan kasalarda (sfinkter) bozukluğu olanlarda, mesane kapasitesi küçülenlerde, idrar kaçırma, nörojen mesane, interstisyel sistit (ağlılı mesane sendromu) gibi durumlarda da yapılabilmektedir. Mesane botoksunun başarı oranı aşırı aktif mesanede %70-80, nörojen mesanelerde %90, ve interstisyel sistit ve ağrı kontrolünde %50 civarındadır.

Mesaneye Botoks Nasıl Yapılır?

Botoks, sulandırılarak uygulanır.  Mesaneye botoks uygulaması, yaklaşık 15-20 dakikalık bir işlemdir. Hastanın tamamen uyutulması gerekmez. Damardan sakinleştirici bir ilaç verilir. Ancak hastanın istemesi durumunda, işlem genel nestezi altında da yapılabilir. Sistoskop adı verilen bir alet ile mesaneye girilir. Özel bir iğne ile mesane içerisindeki 15-30 ayrı noktaya botoks enjeksiyonu yapılır. Toplam olarak yapılan botoks dozu 100 ile 300 ünite arasındadır.  Kanama olmadığı takdirde idrar sondasına gerek yoktur. İşlemden sonra hasta hemen ayağa kalkabilir.  Hastanede yatış gerekmez.  Botoksun etkisi 5 ile 7 gün içerisinde görülmeye başlar. Ancak mesane botoksunun etkisi geçicidir. Etkisi 3-9 ay kadar sürer. Daha sonra işlemi tekrarlamak gerekir.

Mesane Botoksu Sonrası Dönem Nasıldır?

Bazı kişilerde mesaneye botoks uygulandıktan sonra geçici olarak  idrar yapamama durumu olabilir. Bunun görülme sıklığı %10-15 ‘civarındadır. Böyle durumlarda hastaya sonda takılır ve sonda 1-2 gün kalır. Ancak çoğu hastada işlemden sonra idrar yapmada bir sorun görülmez. Nadir de olsa idrar yolu enfeksiyonu gelişebilir. Enfeksiyon olma olasılığına karşı bazen antibiyotik de kullanılabilir.

Mesane Botoksunun Etkisi Ne Kadar Sürer?

mesane yapılan botoksun etkisi 3-9 ay kadar sürer. Bu süre sonunda hastanın şikayetlerine göre botoks tedavisi tekrar uygulanabilir. Tekrar eden mesane botoks uygulamalarında, botoksun etkinliğinde bir azalma görülmez.  Bu yüzden hastanın günlük yaşam kalitesine ve tedavinin başarı durumuna göre en az yılda bir kez olarak mesane botoksu önerilir.