Kadın Ürolojisi Nedir? Neye Bakar?

Kadın ürolojisi, ürolojinin bir alanıdır. Kadınlarda idrar kaçırma, mesane sarkması, sistit, ağrılı mesane sendromu, aşırı aktif mesane, vajinal fistül  ve cinsellikle ilgili bozukluklar kadın ürolojisinin ilgilendiği başlıca konulardır.

Kadın Ürolojisi Nedir?

Üroloji, hem erkek hem de kadınlarda böbrekler, idrar yolları ve erkek üreme organlarının hastalıkları ile ilgilenen bir tıp bilimidir. Ayrıca böbreküstü bezlerinin cerrahi tedavisi de yine ürolojinin ilgi alanına girer. Daha detaylı bilgi için Üroloji Nedir? Üroloji Neye Bakar? yazısını okuyabilirsiniz. Kadın ürolojisi ise yine ürolojinin içinde bir çalışma alanıdır. Kadınlarda idrar kaçırma, sistosel, rektosel gibi vajinadan organ sarkmaları, ağlılı mesane sendromu, aşırı aktif mesane ve cinsel işlev bozukluklarının tanı ve tedavisi ile ilgilenilmektedir. Bu hastalıkların tanısında kullanılan ürodinami testinin yapılması ve yorumlanması da kadın ürolojisinin ilgi alanına girmektedir.

Kadın Ürolojisi Neye Bakar?

Kadın ürolojisinin ilgi alanına giren başlıca hastalıklar şunlardır;

Ağrılı Mesane Sendromu

İnterstisyel sistit ya da diğer adıyla ağrılı mesane sendromu, özellikle genç ve cinsel aktif kadınlarda sık görülen, sık idrara gitme ve leğen boşluğu içindeki organlarda hissedilen ağrı ve rahatsızlık hissi ile kendini gösteren bir hastalıktır.
Sık idrara çıkma, cinsel ilişki sırasında ağrı, vajina ve idrar yolunda ağrı ve yanma hissi hasalığın en sık görülen belirtileridir.

Sistit

mesane iltihabı
Sistit

İdrar kesesinin iltihabıdır. Kadınlarda erkeklerde daha sık görülür. Bunun nedeni kadınlarda idrar kanalının daha kısa olmasıdır. İdrar yaparken yanma, ağrı ve sızılama sistitin belirtileridir.

Sistitte hiçbir zaman ateş olmaz. Ateş ile beraber olan sistit belirtilerinde enfeksiyon çoğunlukla böbreğe kadar ulaşmış demektir.

Sistit atakları yılda 3 den fazla oluyor ise bu durum kronik sistit olarak değerlendirilir. Bu durumda sistite neden olabilecek işeme bozuklukları, mesane sarkması, rahim sarkması, şeker hastalığı ve damar tıkanıklığı gibi hastalıklar araştırılmalıdır.

İdrar Kaçırma

idrar kaçırma

İdrar kaçırma kadınlarda daha sık görülür. İdrar kaçırma idrarın istem dışı mesaneden çıkması halidir. Aniden gelen sıkışma ile birlikte olan idrar kaçırmaya sıkışma tipi idrar kaçırma denir. İdrar kaçırma daha çok gülme, yürüme, koşma, merdiven çıkma, ağırlık kaldırma, cinsel ilişki esnasında ise buna stres tip idrar kaçırma denir. Bazen her iki idrar kaçırma birlikte de olabilir. Tedavi idrar kaçırmanın tipine ve altta yatan nedene göre değişir.

Mesane Sarkması

Vajinal yoldan sık yapılan doğumlar ve zor doğumlar, mesaneyi ve rahmi yerinde tutan bağları gevşetir. Sarkma muayene sırasında doktor tarafından fark edilir. Sarkma bazen tuvalet sırasında kişi eliyle fark edilebilir. Nadiren de cinsel ilişki sırasında eşler tarafından anlaşılır. Mesane sarkmasında bir diğer belirti her zaman olmasa da idrar kaçırmadır. Eğer sarkma çok şiddetli ise kişi oturmada sıkıntı çeker. Mesane tam olarak boşaltılamaz.

Mesane sarkması şiddetli ise tedavi ameliyattır. Ameliyattan sonra hasta bir gece hastanede kalır ve ertesi günü evine gönderilir.

Aşırı Aktif Mesane

Aşırı aktif mesane, idrar kesesindeki kasların düzensiz kasılması sonucu ortaya çıkan ani idrar yapma ihtiyacı, sıkışma, sık idrara çıkma durumudur. Bazen bu sıkışma ile birlikte idrar kaçırma olabilir. Genellikle 40 yaş sonrası görülen bu durum daha çok kadınlarda görülür.

Aşırı aktif mesanenin belirtileri günde 8 den fazla sık idrara çıkma, bazen tuvalete yetişemeden idrar kaçırmadır.

Aşırı aktif mesane tanısının konulabilmesi için öncelikle idrar yolu enfeksiyonu, mesane kanseri, mesane taşı gibi hastalıkların, aşırı sıvı tüketimi ve idrar söktürücü ilaç kullanımının olmadığının tespit edilmesi gerekir.

Tedavide yaşam tarzı değişiklikleri, ilaçlar ya da botoks tedavisi kullanılmaktadır.